Läs inte det här

Jag har tre sekunder på att fånga din uppmärksamhet. Har jag lyckats? Om du läst så här långt har jag fått några sekunder till för att behålla ditt intresse. Några sekunder för att få dig att bli svagt intresserad, mer intresserad och kanske till och med klicka på en länk eller lägga ifrån dig det du gjorde. För någon minut i alla fall.

Men varför skriver jag det här? Jo för om du skickar nyhetsbrev tampas du antagligen med samma problem. Hur får du din mottagare att läsa och hur får du din läsare att agera på ditt erbjudande? Låt oss tala klarspråk. Det finns många nyhetsbrev som innehåller väldigt lite av intresse för mottagaren. Nyhetsbrev som slentrianmässigt skapas och skickas av den som för tillfället har minst att göra. Sådana nyhetsbrev ger små resultat.

Liksom de flesta andra får jag ideligen nyhetsbrev i inkorgen som ärligt talat inte är särskilt spännande. Ibland är de till och med inte bra alls men generellt sett är de kompetenta. Problemet här är när du och ditt företag tävlar med mängder av andra nyhetsbrev så räcker inte det inte särskilt långt att ha ett kompetent nyhetsbrev. Du, jag, vi, alla som vill fånga uppmärksamheten måste vara något mer. Rolig, smart, insiktsfull, oväntad, fräck – eller vad som nu passar dig och ditt företag. Men var något mer än bara kompetent.

Det finns ett litet bageri/konditori i närheten av Odenplan i Stockholm som har tagit fasta på det här. De använder sig, vad jag vet, inte av nyhetsbrev men det lilla bageriet är ett utmärkt exempel på hur du kan få mottagarna av ditt nyhetsbrev att läsa ditt utskick istället för någon annans.

Utanför butiken ställer de ut en griffeltavla och på tavlan står det dagligen något nytt och ofta ganska roligt. Första gången jag lade märke till butiken stod det på tavlan:  Är du dammig i halsen? Vi har dammsugare.

Jag stannade till – för det var oväntat. Jag skrattade – för det var fyndigt. Och nu berättar jag det för dig. Var det bra marknadsföring? Utan tvekan.

För flera år sedan skickade jag ut ett nyhetsbrev åt ett företag som skulle gå ut till potentiella kunder de inte varit i kontakt med tidigare. Det behövdes alltså något extra för att få mottagarna att öppna ett nyhetsbrev från en okänd avsändare. I rubriken skrev jag helt enkelt Läs inte det här.

Kanske inte alltför oväntat var öppningsstatistiken högre än vanligt. Varför? Jag är övertygad om att det var det oväntade som fick mottagarna att reagera. Vanligtvis får vi så mycket information som ber oss om att göra något att när vi helt plötsligt blir ombedda att INTE göra något – så kan vi inte låta bli att reagera.

Och det är ju den reaktionen både du och jag vill åt.